Colin Lyons | A Modern Cult of Monuments

06.time machine for abandoned futures_300dpi

French below

4 March – 1 April 2016

Artist Talk

Why is our first instinct to polish the concrete and grind off the rust, effectively cleansing a space of its industrial heritage? A Modern Cult of Monuments attempts to grapple with this question by considering planned obsolescence and the nature of historical preservation efforts. Fusing printmaking, sculpture, video, and chemical experiments, this project reintroduces the evidence of labour into the restoration process: the act of polishing bringing a sharpened awareness to the work that was once performed with these fragments. These absurdly inefficient processes evoke an alchemical creation of time, memory, and historical aura.

colinlyons.ca

Image: Time machine for abandoned futures (detail); zinc plates, copper plates, plexiglas, copper sulphate, wire

 


Lancement et causerie d’artiste le 4 mars à 19 h

Pourquoi notre premier réflexe est-il de vouloir polir le béton et de râper la rouille, effaçant effectivement toute trace de l’héritage industriel d’un espace? A Modern Cult of Monuments essaie de venir à bout de cette question en considérant l’obsolescence planifiée ainsi que la nature des efforts de préservation historique. Le projet réintroduit la preuve du travail dans le processus de la restauration par une fusion de sérigraphie, de sculpture, de vidéo et d’expériences chimiques : l’acte de polir nous donne une prise de conscience plus aigüe par rapport au travail fait autrefois par ces éléments. Ces processus absurdes et inefficaces évoquent une création alchimique tissée par le temps, la mémoire et une ambiance historique.

colinlyons.ca

Image: Time machine for abandoned futures (detail); zinc plates, copper plates, plexiglas, copper sulphate, wire

Translation/traduction : Simone Hébert Allard

 

With thanks to VideoPool Media Arts Centre for their generous technical support.

vp image